• Fri frakt över 499 kr
  • 30 dagars öppet köp
  • Gratis byten
  • Leverans 1-3 vardagar inom Sverige

Svullna fötter och ben vid graviditet

Varje graviditet är en stor lycka, men inte alltid för benen och fötterna. När du blir gravid ökar vätskemängden i kroppen och den ökade vätskan i kroppen ger en ökad belastning på benen som då lätt svullnar upp. Ett bra sätt att lindra dina besvär är att använda stödstrumpor när du är gravid. Viktigt är att ta dig strumporna direkt på morgonen innan du svullnar. Då håller du benen piggare hela dagen! 

Ödem, vätskeansamling vid graviditet

När du är gravid så ökar vätskemängden i kroppen och du går ofta upp i vikt. Den ökade mängden vätska i kroppens vävnader kan göra det trångt kring blodkärl och nerver.

Vätskeansamling i kroppen, eller så kallat ödem, kan sätta sig i ben, fötter, anklar och händer och är vanliga symptom vid graviditet. Du upplever en svullnad och orörlighet, det kan strama och ömma på de mest utsatta ställena. Skorna svåra att ta på och det kan kännas obehagligt. Svullnaden brukar dyka upp i vecka 22 - 27 och pågår under hela graviditeten.

Lindra svullnad med stödstrumpor

Ju tyngre du blir desto större är risken för svullna fötter. För att minska svullnaden är det bra om du som är gravid sätter på dig stödstrumpor direkt när du vaknar på morgonen.

Strumporna har en graderad kompression dvs kompressionen är större kring ankeln och lägre kring vaden. Det avtagande trycket hjälper det syrefattiga blodet i benen att transporteras upp till hjärtat och därefter syresättas av lungorna. Vätskan i vävnaderna pressas tillbaka till blodbanan. 

Att hålla benen högt när tillfälle ges motverkar svullnad. Att sova med benen på en kudde lindrar också besvären.

5 enkla tips på hur du motverkar svullna fötter som gravid

  1. Var som Pippi Långstrump – sov med fötterna på huvudkudden.
  2. Sätt på dig stödstrumpor direkt på morgonen innan ben och fötter svullnar upp.
  3. Svalka fötter i kallt vatten. Vattentrycket är högre än lufttrycket och pressar vätskan i vävnaderna tillbaka till venerna.
  4. Löst åtsittande kläder. Se till att inga resårer eller muddar sitter åt och förhindrar blodflödet.
  5. Sitt inte med benen i kors, och rör på dig med jämna mellanrum för att få igång blodcirkulationen.

 

Källor: 

Mammapraktika: graviditeten vecka för vecka

Leni Söderberg

Vårdguiden 1177

Gunilla Larsson, barnmorska Karlstad, 2013-02-19


Nyhetsbrev

Var bland de första att ta del av exklusiva erbjudanden och nyheter!
Nya prenumeranter får 15% rabatt på sitt första köp.

Du kan avbryta din prenumeration när som helst. Läs vår integritetspolicy här.

  • Fri frakt över 499 kr
  • 30 dagars öppet köp
  • Gratis byten
  • Leverans 1-3 vardagar inom Sverige