• Fri frakt över 499 kr
  • 30 dagars öppet köp
  • Gratis byten
  • Leverans 1-3 vardagar inom Sverige

Hälsofördelar med rörelse

Hälsofördelarna med att röra på sig är många, och dessutom alldeles gratis! 

Vi får en starkare kropp som är mer motståndskraftig mot sjukdomar, vi sänker stressnivån i kroppen, det minskar vår oro och nedstämdhet och dessutom är det den bästa gympan för hjärnan!

Öka ditt välbefinnande och din livskvalitet

Massor av forskning visar att sammanhängande rörelse i 30 minuter om dagen räcker för att du ska få tydliga hälsovinster. Du bör komma upp i puls och vara andfådd, ju sämre tränad du är desto större blir effekterna.

Du blir inte bara friskare och lever längre av motion. Du blir gladare, mår bättre och får därmed ökad livskvalitet.

Vi rekommenderar

Bli friskare och lev längre

Fysisk aktivitet är som medicin för kroppen. Motion och fysisk aktivitet betraktas numera mer och mer som en behandlingsform. En aktiv livsstil minskar även riskerna för folksjukdomar som diabetes och vissa typer av cancer. Hjärtat blir starkare av rörelse, skelettet stärks, vi ser också positiva effekter på immunsystem, blodfetter och blodsockerreglering. Risken att dö i förtid minskar.

Sov bättre om natten

Vill du sova bättre om nätterna så ska du börja med dagliga promenader eller låg- och medelintensiv träning. Du får lättare att somna, bättre sömnkvalitet och längre sammanhängande sömn. Kom helst ut mitt på dagen, särskilt under de mörka vintermånaderna, då vårt sömnhormon påverkas av dagsljuset.

Bli smartare och mentalt starkare av att träna

På senare tid så har forskningen visat på att träning även har positiv effekt på hjärnan. Rörelse ger ökad koncentration, kreativitet, förbättrad inlärningsförmåga, bättre minne, minskad nedstämdhet och oro.

Det viktigaste är att hitta en nivå på träningen som passar just dig. Är du fullständigt slut så går det naturligtvis inte att börja hårdträna varje dag. Då behöver du börja med att vila och sedan börja promenera fem minuter om dagen, och successivt bygga på din träning.

Källor:

Anders Hansen, Hjärnstark

Artikel på Karolinska institutet, https://ki.se/forskning/fa-upp-pulsen-30-minuter-per-dag


Nyhetsbrev

Var bland de första att ta del av exklusiva erbjudanden och nyheter!
Nya prenumeranter får 15% rabatt på sitt första köp.

Du kan avbryta din prenumeration när som helst. Läs vår integritetspolicy här.

  • Fri frakt över 499 kr
  • 30 dagars öppet köp
  • Gratis byten
  • Leverans 1-3 vardagar inom Sverige