• Fri frakt över 499 kr
  • 30 dagars öppet köp
  • Gratis byten
  • Leverans 1-3 vardagar inom Sverige

Gubbvad

Vad är egentligen gubbvad? Hur uppstår den, vad kan man göra för att förebygga den och hur blir man av med den om du väl har fått den? 

Gubbvad är ingen medicinsk term utan ett samlingsnamn för akut uppkommen smärta i vaden som uppkommer i och med små bristningar i vadmuskulaturen. Namnet syftar till att det är framförallt män över 40 år som drabbas.  

De absolut vanligaste orsakerna till gubbvad är att man belastar vaden mer än vad ålder och vad kanske den nya träningsmängden tillåter. Ett klassiskt exempel är en man som tidigare tränat ganska mycket, men tar upp träningen efter några år med samma intensitet som då men utan förberedelse. Musklerna orkar inte med den belastning som de utsätts för och muskulaturen i vaderna är inte lika elastiska som de en gång var. 

Symptom vid gubbvad?

Vanliga symptom vid gubbvad är akut smärta, hugg, bristning eller kramp i vaden. Oftast i samband med en ökad träningsdos, snabbare löpning än vanligt tex intervaller eller ruscher. Det kan kännas som om tillståndet kommer plötsligt, men den kan ha byggts upp under en lång tid, vilket till slut leder till skada.

De vanligaste orsakerna bakom gubbvad?

En muskel är uppbyggd av en massa små trådar som kallas muskelfibrer. Om de går av så blidas en ärrvävnad på muskeln som minskar elasticiteten i muskulaturen. Dålig cirkulation i benen till följd av den ökade träningsmängden eller ärrbildning från en tidigare skada som minskar blodgenomströmningen.

De små bristningarna uppstår i övergången mellan sena och muskel. I detta område har vi receptorer som styr spänningen i hälsena och muskler. En teori är att bristningarna uppstår för att hälsenan inte ska gå av. Sjukgymnaster pratar också om sambandet mellan gubbvad och stelhet i övergången mellan bröstrygg och ländrygg. Detta kan eventuellt påverka cirkulationen i benen samt löpteknik.

Akutläge och rehab-träning

I det initiala skedet känner du en akut smärta och knivhugg i vaden och att det är svårt att stödja på benet ordentligt.

Vid kraftig bristning är det viktigt att du direkt avbryter det du håller på med och snabbt försöker minska svullnaden genom att linda vaden hårt. Genom att göra detta så minskar du rehabiliteringstiden. Svullnaden kommer direkt efter skadan så det gäller att vara snabb. 

Därefter rekommenderas högläge för att minska svullnaden. Sov med foten på en kudde, håll foten på en pall när du sitter på en stol etc. Det är också viktigt att du håller igång rörligheten i vaden. Massera vaden genom att tex rulla med en kavel eller pinne på vaden (ej framsida vad). Rotera också foten fram och tillbaka, samt stora cirkulerande rörelser. Ta det lugnt och försiktigt. Öka belastningen successivt efter ett par dagar med t e x gummiband.

När du kan belasta vaden igen så är det bra att börja med excentriska tåhävningar. Muskulaturen skall vara så pass rörlig att den kan slappna av under löpsteget. Det är viktigt att komma igång med träningen så fort vaden håller och få igång cirkulationen i benen. Lika viktigt är det att mjukstarta och inte överbelasta vaden.

Vid stelhet i ryggen, uppsök sjukgymnast för att kolla om rörligheten är nedsatt.

Kontakta en sjukgymnast eller kiropraktor som kan titta över hela ditt rörelsemönster och ge dig ett träningsprogram som passar just för ditt tillfrisknande.  

Öka blodcirkulationen i benen med kompressionsstrumpor 

Kompressionsstrumpor ökar blodcirkulationen i benen och är ett bra komplement till din rehab träning. Vi rekommenderar följande produkter för återhämtningen.

 

 


  • Fri frakt över 499 kr
  • 30 dagars öppet köp
  • Gratis byten
  • Leverans 1-3 vardagar inom Sverige