• Fri frakt över 499 kr
  • 30 dagars öppet köp
  • Gratis byten
  • Leverans 1-3 vardagar

Kompressionsstrumpor och löpning

kompressionsstrumpor o löpträning

Vi har länge sett elitlöpare och elitidrottare använda kompressionsstrumpor. Nu har det blivit allt mer populärt bland vanliga motionärer att använda dessa knähöga strumpor i varierande färger under löppasset. Hur påverkar egentligen kompressionsstrumpor löpningen? Gör de någon nytta eller är det mest en placebo? Vi försöker reda ut begreppen och se vad en del av forskningen säger. 

Kompressionsstrumpornas effekt på löpekonomi

Det har kunnat bevisats att kompressionsstrumpor har en viss effekt på löpekonomin och biomekaniska faktorer såsom stegfrekvens, steglängd och kontakt-flygtid. Detta förklaras av att svullnaden i benen minskas, mjölksyra transporteras bort lättare i blodet och vadmuskeln stabiliseras något av det extra trycket kring vaden som kompressionsstrumporna ger. Så mindre trötthetskänsla och effektivare löpsteg, även om effekten här ses som liten.

Snabbare återhämtning

Den största positiva effekten av att använda kompressionsstrumpor under och efter löpningen är att återhämtningstiden blir kortare. Ligger träningstillfällena tätt och kanske dessutom varvas av tävlingar så hinner inte kroppen återhämta sig rent fysiologiskt. Mindre slaggprodukter i benen och mindre träningsvärk efter löpningen var tydliga positiva effekter av att använda kompressionsstrumpor vid löpning.

Graderade kompressionsstrumpor vid sport eller inte?

Inom sportkompression finns det två falanger. En som bygger på den medicinska teorin där graderingen av kompressionsstrumpor är grunden i kompressionsteorin. Den andra falangen är att kompressionen är jämn över benet eller kanske till och med högre kring vaden, detta för att lägga extra fokus på att stabilisera vadmuskeln. 

Vi på Funq Wear har enbart kompressionsstrumpor och vadstöd som är graderade! Det är själva graderingen i kompressionsstrumporna som hjälper det syrefattiga blodet i benen att ta sig upp till hjärtat och syresättas av lungorna. Det är venerna som transporterar det syrefattiga blodet till hjärtat. Till hjälp finns klaffarna som ser till att blodet inte rinner i fel riktning. Ibland kan belastningen vara lite för stor för klaffarna och de sluter inte tätt. På så sätt kan åderbråck bildas eller ben och fötter svullnar upp. Genom att använda graderade kompressionsstrumpor så hjälper det extra trycket kring ankeln blodet att ta sig uppåt. Det är viktigt att trycket som blir av kompressionsstrumporna är avtagande så att det är lägre kring vaden. Annars kan motsatt effekt uppnås. Här kan du läsa mer om kompressionsstrumpor.

I genomsnitt pumpar en vuxen människa ca fem liter blod per minut genom kroppen, vid fysisk aktivitet kan volymen upp till femdubblas. Det är just blodet som skall upp från fötterna som är svårast. 

Funq Wear rekommenderar inför löpningen

1. Graderade kompressionsstrumpor eller vadstöd.

2. Kompressionsstrumporna skall sitta på några timmar efter avslutat träningspass. Byt gärna till ullstrumpor som är mjuka, varma och håller fötterna torra.

3. Välj strumpor som är tillverkade i material som håller sig svala och andas bättre.

Vårt sortiment löparstrumpor med kompression

Damstrumpor

Herrstrumpor

Källor:

Is There Evidence that Runners can Benefit from Wearing Compression Clothing?

Florian Azad Engel, Hans-Christer Holmberg, Billy Sperlich

Sports Medicine April 2016

 

Are compression garments benificial for endurance runners?

Watson Benjamin M.S.; Rorke, Stafford D.Phil.

ACSM’S Health & Fitness Journal: March/April 2016, Volume 20 

                                           


  • Fri frakt över 499 kr
  • 30 dagars öppet köp
  • Gratis byten
  • Leverans 1-3 vardagar